Szent István Egyetem
KAROK
A SZENT ISTVÁN EGYETEMEN
GYORSKERESÉS
A SZIE OLDALAIN

  Váltás a professzori tanács élén

  Módosították a tanulmányi és vizsgaszabályzatot

  A hallgatók is élnek az üdülési ajánlatokkal

  Ki Mit Tud?

  Equus Napok 2002

  VIII. Nemzetközi Agrárökonómiai Tudományos Napok

  Dr. Magda Sándor a Tisztelt Házban

  Évente hatmillió köbméter komposztálható anyag keletkezik

  Példa a Galga mentéről

  Tavaszi zsongás Budán

  Mentsük meg Jákotpusztát!

  Dr. Keszthelyi Tibor

  Gyakorlat teszi a mestert...

  Tanpince a gyöngyösi boroknak

  EFOTT "2002"

  DUE sajtófesztivál ugyanúgy

  Félmilliárd a tudomány ifjú prófétáinak

  A Vidékfejlesztési Szakkollégium Csíkszeredán

  Évadnyitó túra a Tölgy Természetvédelmi Egyesülettel

  Túlélőtúra a Pilisben

  Megjelent a Környezet- és Természetvédelmi Lexikon új, kibővített kiadása

  101, millióban

  Állatorvosi könyvtár

  Informatika: 36 millió

  A minőség tervezése és helyzete a felsőoktatásban

  HEM? HM!

  Tananyagfejlesztéssel indult a munka

  Makarónihíd-építő verseny az Ybl Miklós Főiskolai Karon

  Jedlik Ányos-díj dr. Váradi Jánosnak

  Doktoranduszok találkozója Gödöllőn

  Muhi hősei

  Kitüntetések

  Ybl Miklós születésnapján

  Ybl-siker a kosártornán

  A gödöllői alma mater

  Szent György-napi traktorkiállás

  A sport megítélése

  Elismerés az akadémikustól

  Megújult tanszéki könyvtár

  Rákos menti ökozsibogó

  Megkérdeztük:

  Diákverseny Ybl Miklósról
EGYETEMI
ÚJSÁG IV. évfolyam 6-7. szám
 

Makarónihíd-építő verseny az Ybl Miklós Főiskolai Karon

A nagy összeomlás

Az YMMFK Mechanika és Tartószerkezetek Tanszéke április 11-én tizenegyedik alkalommal rendezte meg spagetti-modell építő versenyét.

A modellépítés nem új sem a mérnöki gyakorlatban, sem főiskolai karunkon, hiszen az építészhallgatók rendszeresen készítenek maketteket. Az építész csodák makettjeihez képest talán kevésbé látványos az olyan klasszikusan mérnöki szerkezet, mint egy híd modellje. Mégis: ismételten bebizonyosodott, hogy az 1989-ben dr. Zalka Károly (több mint egy évtizedes angliai kutatótevékenysége után ez év elején visszatért kollégánk) által meghonosított angolszász ötletet követve a diákoknak vonzó kihívást jelent a statikai modellépítés. A korábbi évekhez hasonlóan voltak, akik nagy nekibuzdulásukban két modellt is építettek.

A feladat idén 1060 mm támaszközű, legfeljebb 1200 mm hosszú, 100 mm széles és 250 mm magas híd készítése volt, a fölső övén két, a híd középvonalától 80-80 mm (egymástól 160 mm) távolságban ható, legalább 80 N nagyságú terhelő erőre.

A versenyre idén először a Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépészmérnöki Főiskolai Karának a versenyünk iránt már ősszel érdeklődő hallgatóit is meghívtuk, valljuk be nem eredménytelenül. A benyújtott öt szerkezet formai kialakítása csakúgy, mint jeligéi az ötletek széles skáláját ölelte fel. Idén először eddig nem alkalmazott, a híd nyomott övét rácsos tartóként kialakított megoldással is találkozhattunk. Az anyagfelhasználás az átlagos 660 g körül jelentős szórást mutatott. A pályázatok jeligéi között olyanok is szerepeltek, mint "Bánki-Jumping" vagy "Majd jövőre".

A bíráló bizottság (elnöke: dr. Hajtó Ödön, a Magyar Mérnöki Kamara alapító elnöke; tagjai: dr. Reischl Gábor főigazgató, dr. Fischer János, tanszékvezető, Dr. Gelencsér Endre, tanszékvezető (SZIE GK, Mechanika és Műszaki Ábrázolás Tanszék), Dr. Legeza László főiskolai docens (BMF BDGF kar, Gépszerkezettani és Bizt. Intézet) a másodlagos, szerkezetesztétikai szempontokon (a szerkezet terheléssel összhangban lévő kiképzésén, a kivitelezés gondosságán) túl a fő értékelési szempontnak a gazdaságosságot (teherbírás/önsúly) tekintette.

A spagetti-makaróni hidak teherbírás-vizsgálatára - amelyre április 11-én, a modellek szerkezetesztétikai értékelése után került sor - ismét megtelt a 200 fő befogadóképességű nagyelőadónk. A lelkes publikum hálás tapssal vigasztalta minden összetört modell készítőit, akik napokat és éjszakákat töltöttek művük elkészítésével.

A verseny hagyományosan jó hangulatát tovább emelte az, hogy a pályázók maguk helyezhették modelljüket a kínpadra, és terhelhették meg.

A makaróni rendeltetésszerű tulajdonságainak vizsgálatát, azaz a tradicionális milánói makaróni estebédet - követően került sor a díjak átadására. Valamennyi pályázó oklevelet, az első három helyezett pedig a hallgatói önkormányzat és karunk vezetése által közösen felajánlott pénzdíjat vehetett át dr. Hajtó Ödöntől.

Az első helyezettek: Bökönyszegi Balázs és Gróz Péter a BMF-ről ezen felül a következő versenyig őrizhetik azt az angol Institution of Structural Engineers adományozta ezüst vándorserleget is, amelyre az eddigi nyertesek neve mellé az ő nevük is felkerül.

Az idei győztesek teljesítményének értékéből ugyan semmit nem von le, karunk büszkeségének védelme érdekében mégis említést érdemel, hogy a két évvel ezelőtt Czapp Tamás, Kanozsai Ágnes és Zajzon Sándor által felállított eddigi fajlagos törőerő-rekordot (88,63) nem sikerült túlszárnyalniuk.

Azok, akik a mostani versenyen még csak nézőként (sem) vettek részt, a győztes modellt megtekinthetik augusztusban, az egyetemi napokon, és kezdhetnek készülni a következő versenyre, amelyet jövőre is megrendezünk, reményeink szerint immár SZIE GK hallgatóinak részvételével is. A pályázati kiírás (az eddigi versenyekről készült összeállítások mellett) nyáron már olvasható lesz a www.ymmf.hu/egysegek/mecha címen.

Jaksits Ilona

YMMFK Mechanika és Tartószerkezetek Tanszék

   Morgan Hill Consulting 2003 ® Szent István Egyetem Gödöllő