Szent István Egyetem
KAROK
A SZENT ISTVÁN EGYETEMEN
GYORSKERESÉS
A SZIE OLDALAIN

VIII. évfolyam 1-2. szám


  Beköltözés szeptemberben

  Megkérdeztük a minisztert

  Évnyitó interjú dr. Molnár József rektorral

  A gazdasági tanács tagjai

  Szent István-ösztöndíjasok

  Megalakult a Környezetipari Regionális Egyetemi Tudásközpont

  Dronteni diplomaosztó Gödöllőn

  Regionális Szaktanácsadási Központ

  Karrieriroda a Mezőgazdaság- és Környezettudományi Karon

  Közösségi Tanulás és Önkéntes Központ

  A 30. mezőgépész-randevú

  Vass Attila kitüntetése

  Hírek

  Antal József az Év szerzője

  Négy hónap Rouenben

  Jászberényi mozaik

  Kresz után Kunszt

  Földművelés és földhasználat

  Helka és Kelén

  Diáktudósok konferenciái

  Tankönyvek - szép magyar nyelven

  Akadémiai bizottságok

  Gondolatok a Szent István Tervről

  Alternatíva, háromszázezer embernek

  Teljes hasznosulás

  Ipar, kereskedelem és pénzügy Gödöllőn a két világháború között

  Új számítógép park a gazdászkar hallgatóinak

  Megyénk sportkiválóságai

  Barátság karácsony
EGYETEMI
ÚJSÁG VIII. évfolyam 1-2. szám
 

Megkérdeztük a minisztert

- Melyek az első tapasztalatai a magántőke bevonásának a felsőoktatás fejlesztésébe? - kérdezte lapunk dr. Magyar Bálint minisztert.

- A legelső tapasztalat, hogy a diákok rendkívül boldogok, amikor meglátnak egy új kollégiumot, amely minőségben - az életükhöz, tanulásukhoz nyújtott feltételekben - össze sem hasonlíthatóan magas színvonalat képvisel a korábbiakhoz képest. Ez érthetően nagyon nagy öröm.

- Ön szerint felkészültek-e a felsőoktatási intézmények az új törvény alkalmazására?

- Azt lehet mondani, hogy igen is meg nem is. Minden újítás némi szorongással jár és eltelik egy-két év, amíg minden részletében bejáratódik. Ezt látjuk egyébként a felsőoktatási intézményekben is. De ami a legfontosabb, hogy az új felsőoktatási törvény nagyon nagy energiát szabadít fel, fantáziát mozgat meg, és kezdeményezőkészséget generál. Egyszerűen látszik az, hogy a felsőoktatási intézmények esetében nem a túlélésről van szó, hanem arról, hogyan tudunk valami új dolgot, valami távlatosat alkotni. Hiszen az új törvény új képzési szerkezetet biztosít és finanszírozási garanciát ad az állam részéről. Gazdálkodási szempontból is nagykorúsítja az intézményt, elősegít beruházásokat, infrastrukturális megújulást.

- Véleménye szerint mit kell tenniük a középiskoláknak, hogy felkészültebb fiatalok kerüljenek a felsőoktatásba?

- A közoktatás egésze - nem csak a közép-iskolák - paradigmaváltás előtt áll; a lexikális ismeretek döntő súlya helyett sokkal inkább a problémamegoldó gondolkodásra kell helyezni a hangsúlyt. Arra, hogy a már könnyen elérhető információkat a diákok - később felnőttként is - értelmezni tudják: el tudják választani a hasznost a haszontalantól, az értékest az értéktelentől. Ez a legfontosabb, hiszen nagyon kevés felnőtt végzi azt a munkát, amit diákkorában elgondolt magának. És ez a jövőben még kevésbé lesz így. Nyugat-Európában négyszer-hatszor váltanak szakmát életük során az emberek - és szakmaváltásra csak az képes, aki képes egy életen át tanulni.

      2003 ® Szent István Egyetem Gödöllő